Primæroppgaven hans er å programmere maskinens PLSer, for dernest å lede utviklingen av Ignition. – Den største flaskehalsen er at jeg har vært alene med alle oppgavene, sier Jon Forbord. Han er en av tre automasjonsingeniører hos Norsk Titanium. De har ansvaret for hvert sitt felt hos Norsk Titanium, og en av Forbords oppgaver er å styre Scada-systemet Ignition. Den omtalte flaskehalsen forsvant som dugg for solen etter at han fikk med seg en imponerende dyktig student på laget.
Av: Leslie Henriksen
Forbord var på jakt etter en plattform til problemløsing. Et helt år brukte Forbord på å tilegne seg kunnskap om de ulike tilbudene på markedet. Vel forberedt kunne han presentere Scada-plattformen Ignition for ledelsen. Med testdemo på skjermen kom de til ferdig dekket bord, og bestilling kunne gjennomføres.
– Etter å gjort en nøye analyse av hva som fantes på markedet, gikk vi i april i fjor til innkjøp av den web-baserte plattformen Ignition. Flere plattformer ble vurdert, men ingen kunne måle seg med Ignition, forteller Forbord, og utdyper: – Ignition er lett å lære seg, den snakker med alle – og du kan laste det ned og teste det på egenhånd, uten å måtte snakke med en eneste selger. Du kan lære på egne premisser. Ignition er rett og slett gøy!
God timing
I april i fjor ble Autic distributør for Inductive Automation og programvaren Ignition. Det skulle vise seg å være en særdeles god timing. – Jeg hadde vel allerede bestemt meg for å gå for Ignition, men ble ekstra gira når vi attpåtil kunne samarbeide med en norsk distributør, slår Forbord fast.
SCADA-systemet Ignition, som er raskt voksende på markedet, er plattform-uavhengig og er ikke avhengig av proprietære protokoller. Programvaren sørger for samhandling mellom maskiner, instrumenter og sensorer, som eksempelvis forretningssystemer, databaser og APIer. Alle på huset kan også prøve seg på Ignition helt gratis.
– Med tilgang til et ubegrenset antall klienter, tags og samtidige utviklere uten begrensninger kan vi tilpasse oppsettet, noe som vi ser som en klar fordel, påpeker Forbord.
Til å begynne med var han litt skeptisk til Ignition på grunn av den relativt moderate prisen. – Men skepsisen viste seg å være helt grunnløs, sier automasjonsingeniøren, og betegner systemet som modent, frempå og med masse muligheter.
– I tillegg er det en kjempefordel å kunne samarbeide med en veletablert aktør som Autic.
Høykvalitets titandeler
Norsk Titanium har utvikling og produksjon på Eggemoen, som ligger noen få kilometer utenfor Hønefoss. Selskapet har i tillegg to fabrikker i USA, hvor det kun foregår produksjon.
Det høyteknologiske selskapet leverer høykvalitets titandeler som tilfredsstiller alle krav til romfartsmateriell og flyindustrien – og som reduserer kostnader, ledetid og miljøfotavtrykk. Foretaket er både en råvareleverandør og en fullservice deleleverandør, og kan tilby ferdige komponenter, gjennom OEM-godkjente leverandører.
– Ved å bruke vår patenterte RPD-prosess gjør produksjonsmaskinen MERKE IV titantråd om til komplekse komponenter som er egnet for en rekke ulike applikasjoner. Avhengig av delstørrelse og geometri kan hver MERKE IV-maskin produsere flere metriske tonn årlig. Norsk Titaniums RPD-teknologi tar metalladditivproduksjon til nye høyder ved å effektivt framstille «near netshape-emner» til både små og større komponenter, forklarer Forbord.
MERKE IV-maskinen er alltid klar til bruk og operatøren trenger bare å bytte ut forbruksmaterialet som skal benyttes, for å kunne kjøre et program og dermed få ut en «preform». Tiden dette tar varierer med størrelsen på delene.
– På sikt kan Ignition benyttes til å fjernstyre hele prosessen, forteller Forbord.
Full oversikt
Det er altså denne produksjonen som overvåkes av SCADA-systemet Ignition, og hvor studenten gjør mesteparten av utviklingsarbeidet. – Han jobber selvstendig, har full oversikt og gjør en glimrende jobb, sier Forord. Studenten får dermed utelukkende i positive skussmål fra sjefen.
Arkitektur
Norsk Titaniums løsningsdesign består i hovedsak av tre komponenter, Ignition, Canary Historian og en ny dataarkitektur. – Vi benytter en arkitektur basert på såkalt publish-subscribe, der maskinene sender sine data, istedenfor at Ignition må spørre maskinene om data. Dette automatiserer store deler av arbeidet med datauthenting fra maskinene. Når vi for eksempel oppdaterer maskinene, så vil eventuelt nye datapunkt (signaler) dukke opp automatisk i Ignition, og alle andre systemer som er koblet til arkitekturen, forklarer Forbord.
Han forteller videre at de har basert denne arkitekturen på prinsipper som kalles Unified Namespace/Hub and spoke/forent navnerom. – Jeg tør påstå at vi er blant de som er lengst fremme på denne arkitekturen i Norge. Enkelt forklart er Unified Namespace ideen om at man går fra å jobbe med enkeltsystemer som snakker sammen fra system til system, til å koble alle sammen til et felles samlingspunkt og at systemene er noder som benytter og produserer data i et økosystem. Det at Ignition støtter denne typen arkitektur, er nok en grunn til at valget falt på Ignition, innrømmer han.
«Navneromsdefinert SCADA»
Fleksibiliteten i Ignition har også gjort det mulig for selskapet å bygge det Forbord har kalt «navneromsdefinert SCADA».
– Prinsippet går ut på å programmere Ignition til å automatisk generere de fleste skjermene som brukes, basert på strukturen og formen på dataen fra maskinene. Det betyr igjen at når vi oppdaterer maskinene, så vil den nye informasjonen automatisk dukke opp på skjermene til brukerne. Ca 90% av skjermene våre i Ignition er generert på denne måten, mens resten gjøres på en mer tradisjonell måte. Dette har gjort det mulig å lage et SCADA-system for hundretusener av signaler, på under ett år, fremhever Forbord.
Fremtiden
Med et grunnleggende SCADA-system i «boks», fremstår veien fremover som full av muligheter.
– Det er nå «moroa» begynner, sier Forbord. Nå har vi begynt arbeidet med å integrere Ignition med flere systemer, og bygge utvidet funksjonalitet. Her kommer Ignitions evne til å «snakke med alle» inn i bildet, inkludert forretningssystemer og databaser. Vi har også startet med å gi opplæring til flere ingeniører og teknikere, og med gratis online-kurs tilgjengelig fra Inductive Automation, er det flere som allerede er i gang med å utvikle i Ignition. For å sitere en av lederne, «Ignition has been a revelation». Med Ignition kan vi gi våre folk den informasjonen de trenger om vår drift, når de trenger den, der de trenger den og i den formen de trenger den, avslutter automasjonsingeniør Jon Forbord.